top of page

Trosopplæring - Veiledning

  • FAbU
  • 1. jan.
  • 6 min lesing

Oppdatert: 3. sep.


ree

Frelsesarmeens Barn og Unge (FAbU) har som visjon å skape trygge fellesskap hvor barn og unge kan bli kjent med Jesus og vokse i troen på Ham. Samtidig står vi overfor betydelige utfordringer i trosformidlingen i dagens samfunn. De tradisjonelle arenaene for grunnleggende kristen trosopplæring, som skolen og hjemmet, er ikke lenger like selvsagte som før.   

 

På skolen gis det i liten grad undervisning som går i dybden på kristendommens kjerne, da religion og livssyn ofte undervises på et mer overordnet nivå med mål om kunnskap til de forskjellige retningene. Mange barn og unge vokser dessuten opp i familier uten en aktiv tro, noe som svekker den naturlige overføringen av tro hjemmefra. Samtidig lever vi i et mangfoldig samfunn hvor barn og unge møter en rekke ulike trosretninger og livssyn. Dette gjelder også i våre egne sammenhenger, der flere av våre medlemmer vokser opp i familier med andre religiøse bakgrunner.  

 

Målet er at FAbU-arbeidet på korps blir gjennomført på en helhetlig og strukturert måte i henhold til visjonen, og derfor er det behov for en ny trosopplæringsplan som reflekterer både vår teologi, vårt samfunnsoppdrag og barn og unges behov i dagens samfunn.  

 

Planen har som formål å bidra til:  

  • En systematisk og sammenhengende trosopplæring for alle barn og unge fra 0-26 år som vi møter lokalt i korpsene våre 

  • Beskrive Frelsesarmeens bibelske grunnsyn på barn og unge 

  • Å vekke nysgjerrighet for den kristne tro og styrke den ved å gi kjennskap til hva Bibelen forteller om Gud, Jesus og Den hellige ånd 

  • Utfordre til engasjement og deltakelse i det lokale korpset, i nærmiljøet og i det store misjonsoppdraget 

  • Å gi inspirasjon og tips til ressurser og materiell til bruk i dette arbeidet 



Bibelsk grunnlag

The Salvation Army Children and Youth har i samarbeid med International Theological Council utarbeidet dokumentet Theology of Children and Young People: Biblical Perspective (IHK, april 2024). Dette dokumentet beskriver bibelens perspektiv på barn og unge, og er utgangspunktet for denne trosopplæringsplanen.  


Barn og unge er nevnt gjennom hele Bibelen, fra Første Mosebok helt til Johannes’ åpenbaring. For eksempel i Første Mosebok 4,1 blir det første barnet skapt ‘med hjelp fra Herren’. Barn og unge er designet av Gud, etter hans plan, som foreldrenes ettermæle og arv.   

 

Det er seks nøkkelprinsipper som kan trekkes fra bibelen:  

 

1. Barn og unge er skapt i Guds bilde 

Mennesker er skapt i Guds bilde (1 Mosebok 1,27) noe som gir oss en unik verdi og verdighet. Dette gjelder alle, uansett deres personlige, kulturelle, religiøse eller sosioøkonomiske omstendigheter (Salvation Army, 2010, s. 125).  

Jesus behandlet alle med verdighet og anerkjente Guds bilde i andre (Moore, 1998, s. 86). Dette betyr at også barn og unge er «nok i seg selv» (Powell & Griffin, 2021, s. 117). Barn og unge er skapt i Guds bilde, og hvert enkelte er unikt (Salme 139,13–15). De skal vises verdighet og respekt, og få veiledning om hvordan de kan modnes som individer både fysisk, sosialt, intellektuelt, følelsesmessig og åndelig.

 

2. Barn og unge som gaver fra Gud 

Barn er en velsignelse fra Gud (Salme 127,3) og en kilde til glede. Jesus verdsatte barn og ønsket dem velkommen (Lukas 18,15–17). Eksempler som Hilkia, Elisabet og Sakarja og Maria viser denne gleden (Lukas 1,14, og Lukas 1,46–47). Barn som følger Jesus blir en del av Guds familie (Efeserne 1,5, Johannes 1,12) og fellesskap. Dette inkluderer å vite hvem de er i Kristus, kjenne seg selv og vite hvordan de skal leve i forhold til andre. Fellesskapet har åpne dører for alle og gir støtte og omsorg. Livet er en gave som skal verdsettes. Foreldre og samfunnet bør verdsette barn og unge, og ønske det beste for deres fremtid. 

 

3. Barn og unges utvikling 

Barn blir ikke plutselig voksne, men vokser og modnes gjennom ulike livsfaser. Dette påpeker Paulus i brev til Korinterne, og bruker det som en metafor for hvordan mennesker kontinuerlig må vokse i ånden (1 Korinterbrev 13,11, og 3,1–5, Hebreerne 5,12). Med hjelp fra Gud og gode forbilder kan barn og voksne sammen leve et liv i sann rettferd og hellighet (Efeserne 4,23–24). Selv Jesus utviklet og modnet seg til en voksen mens han søkte kunnskap om Gud og tro (Lukas 2,41–52). Voksne bør lære barn om Gud og kjærlighet (Ordspråkene 22,6, Efeserne 6,4, 5 Mosebok 6,7, Salme 78,4), og verdsette deres enkelhet og lærevillighet (Matteus 18,3–4, Markus 10,15). Man må huske på at barn og unge også kan ha dype åndelige opplevelser. Dette er opplevelser som kan deles for å oppmuntre og inspirere andre. 

 

4. Barn og unges avhengighet av voksne  

Barn trenger næring, omsorg og oppmerksomhet for å utvikle seg. De befinner seg i en sårbar fase av livet, og formes i stor grad av de voksne rundt seg. Jesaja (Jesaja 1,17), Mika (Mika 6,8) og salmisten (Salme 82,3–4) oppfordrer til å beskytte barn. Jesus advarte mot å skade barn (Matteus 18,6). Enhver innflytelse på barns liv, god eller dårlig, har en betydelig og varig innvirkning på barnet (Ordspråkene 22,6). I tiden der barn og unge er avhengige av og tillitsfulle overfor andre, trenger de beskyttelse mot de som vil misbruke sin maktposisjon og utnytte deres sårbarhet. 

 

5. Barn og unge som eksempler på tro 

Barn har ofte en sterk åndelig bevissthet og kan lære voksne å gjøre troen mindre komplisert. Samuel hørte Gud allerede som barn, mens Eli som voksen og prest brukte tid på å gjenkjenne at Gud kalte på Samuel (1 Samuelsbok 3,1–15). I Matteus 21,12–16 priste barn Jesus i tempelet, og ble et trosforbilde for voksne. Åndelig modenhet er ikke avhengig av alder. Troende skal vokse og modnes i sin tro, dyrke barnlige kvaliteter som avhengighet av andre, tillit, lærevillighet, ydmykhet, ubetinget kjærlighet og evnen til å omfavne nåde. 

 

6. Barn og unge som partnere i oppdraget 

Profeten Joel sier at Guds Ånd vil bli utløst over alle, inkludert barn og unge, som skal profetere (Joel 3,1). Barn og unge kan vise åndelig vitalitet og bidra til Guds rike. Bibelske eksempler inkluderer Daniel som rådgiver (Daniel 1,17), Maria som tenåring (Lukas 1,26–36), og gutten med brød og fisk (Johannes 6,9). De er fullverdige deltakere i Guds rike (1 Peter 2,9) og kan representere Gud. Andre eksempler inkluderer Josjia som konge (2 Krønikebok 34,1), slavejenta som hjalp Naaman (2 Kongebok 5), Jeremia som profet (Jeremia 1,1–8), og David som kriger (1 Samuelsbok 16,13, og 17,41–42). Barn og unge kan tjene andre og bli velsignet ved å gi. De er fullverdige deltakere i det kristne fellesskapet og kan gjøre store ting for Guds rike. De må få muligheten til å bidra og oppfylle sin Gudgitte hensikt. 

  

Hvordan jobbe med dette på korpset?

Vi ønsker at barn og unge skal få muligheten til å bli kjent med Jesus, og vokse i tro gjennom disippelgjøring og ledelse på trosveien. Derfor vil vi oppmuntre til et fellesskap hvor alle barne- og ungdomsgrupper tilbyr trosopplæring og legger til rette for at barn og unge kan vokse i tro gjennom tilbedelse, bønn, tjeneste og bibellesning (hentet fra pkt 1 i 6-årsplanen for FAbU 2025-2030). 

 

Våre lokale trosopplæringsplaner skal bygge på noen felles forutsetninger:  

1. Prioritere: Planene skal lages lokalt ut fra lokale forutsetninger og omfatte både faste aktiviteter og enkelttiltak 

2. Eierskap: Hele korpset jobber mot det samme målet. 

3. For alle: Trosopplæringsplanen skal være systematisk, sammenhengende og representere bredde og mangfold 

4. Forvandling: Tiltakene skal lede til praktisk handling og forvandling 

 

Prioritere 

I arbeidet med lokal strategi -og handlingsplan konkretiserer det enkelte korpset hvilket FAbU-arbeid som satses på fremover og samtidig hvordan og hvorfor. I denne prosessen planlegges også hvordan trosformidlingen skal gjøres. Tilby relevant trosopplæring på alle aktiviteter og arrangementer og etterstrebe å ha kristne barne- og ungdomsledere (vedlegg: veiledning og verktøy til handlingsplan). 

 

Eierskap 

Arbeidet med trosopplæringen for barn og unge må ses i helhetlig sammenheng med korpsets øvrige arbeid. Det er viktig at hele korpset får eierskap til trosopplæringen i FAbU-arbeidet og at man bevisst jobber med å skape en god kultur for trosfellesskap på tvers av generasjonene i korpset. Dette arbeidet kan utfordre eksisterende holdninger og kultur som preger korpset i dag og vil kanskje møte motstand, men det bør ikke stoppe arbeidet mot helhetlig eierskap. Inkludere alle generasjoner når dere drømmer om og planlegger for åndelig vekst i deres fellesskap slik at dere jobber mot en felles visjon. Snakk sammen og hjelp hverandre til å forstå hva som gjør arbeidet målrettet og hva som kan hindre vekst. 

 

For alle 

Troslivet til barn og unge utvikler seg steg for steg og det er avgjørende å bli møtt der man er på sin trosreise. Legg til rette for at barn og unge kan vokse i tro gjennom tilbedelse, bønn, tjeneste og bibellesning. Legg til rette for disippelgjøring uavhengig av kunnskap, alder, språk og funksjonsevne.   

 

Forvandling 

Tro handler ikke bare om kunnskap, men om erfaring og en levende relasjon som er livsforvandlende. Barn og unge skal få erfare troen i praksis – i hverdagen, i fellesskapet og gjennom tjeneste. 


Frelsesarmeen har alltid satt tro i handling. Når barn og unge får erfare dette gjennom praktiske oppgaver og aktiv deltakelse i korpset, blir troen levende og skaper forvandling – i dem selv og i verden rundt dem. 

 

FAbU har utviklet et arbeidsverktøy til utarbeidelse av lokal handlingsplan som også inkluderer trosopplæring. Du finner det på fabu.no og som vedlegg til denne planen. 

Trosopplæring i ulike faser 

Til hver fase (aldersgruppe) finnes en ressurs med tips til hvordan vi kan møte barn og unge akkurat der de er i sin trosutvikling. Der finner du forslag til materiell og opplegg du kan bruke på ditt korps. Der finner du også ressurser til hvordan du jobber på tvers av fasene og ressurser til tro i hjemmet.


bottom of page